Info omtrent VISpas 2018

Geachte Visser,

Voor het vissen in de Eilandspolder Graft de Rijp heb je als sportvisser een vergunning nodig.Er zijn verschillende keuzes mogelijk binnen het aanschaffen van een vergunning, namelijk: Grote Vispas en Jeugdvispas.

De Grote Vispas of gewoon Vispas is de vergunning die u nodig heeft om te mogen vissen. Houders van de Vispas mogen vissen met meerdere hengels ( maximaal 2 ) en gebruik maken van aassoorten als kunstaas, een stukje vis of een dood visje.Bij de Grote Vispas hoort ook de bijbehorende lijst van viswateren waarin het water staat omschreven waar de sportvisser mag vissen. In deze Lijsten staan ruim 90% van al het Nederlandse binnenwater en bevat:

* wateren die de circa 1.000 verenigingen die bij Sportvisserij Nederland zijn aangesloten met elkaar uitwisselen;
* wateren die hengelsportfederaties in deze lijst hebben op laten nemen;
* wateren die gemeentes of andere visrechthebbenden in deze lijst hebben op laten nemen.

In 2014 ontving de sportvisser samen met zijn nieuwe Vispas voor dat kalenderjaar een "Aanvulling" opde Landelijke & Federatieve lijst van Viswateren. In de Aanvulling staan de wateren die in het voorgaande jaar nieuw zijn ingebracht in de Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren plus eventuele andere wijzigingen in deze Lijsten. Tussentijds worden de aanvullingen op de Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren ook al vast gepubliceerd op www.sportvisserijnederland.nl.

Het water in de Landelijke Lijst van Viswateren mag worden bevist door alle houders van een Vispas, ofwel alle leden van alle verenigingen die bij Sportvisserij Nederland zijn aangesloten. De Landelijke Lijst van Viswateren is in de Landelijke- & Federatieve Lijst van Viswateren en omvat circa 90% van al het Nederlandse binnenwater.

Als u gebruik wil maken van onze Vispas verzoeken wij u vriendelijk de module "Vispas aanvragen" door te werken. Tegen contante betaling van € 30 ontvangt u een Voorlopig Bewijs van Lidmaatschap (V.B.L.) en de bijbehorende lijsten van viswateren. Dit V.B.L. bestaat uit twee delen. Het ene deel is uw bewijs van lidmaatschap, hiermee mag u dus direct vissen. Het andere deel stuurt u op naar Sportvisserij Nederland, die stuurt u dan binnen 4 weken de vispas toe.

Na ontvangst van de contributie zal Sportvisserij Nederland ervoor zorgen dat de Vispas en de benodigde "lijst van viswateren" zo spoedig mogelijk bij u worden afgeleverd.