Vergunningen

Voor het vissen in de Eilandspolder Graft de Rijp heb je als sportvisser een vergunning nodig. Er zijn verschillende keuzes mogelijk binnen het aanschaffen van een vergunning, namelijk: Grote Vispas en JeugdVispas.

De Grote Vispas of gewoon Vispas is de vergunning die u nodig heeft om te kunnen vissen in de eiland polder. Houders van de Vispas mogen vissen met meerdere hengels (maximaal 2) en gebruik maken van aassoorten als kunstaas, een stukje vis of een dood visje. Bij de Grote Vispas hoort ook de bijbehorende lijst van viswateren waarin het water staat omschreven waar de sportvisser mag vissen. In deze Lijsten staat ruim 90% van al het Nederlandse binnenwater en bevat:

• wateren die de circa 1.000 verenigingen die bij Sportvisserij Nederland zijn aangesloten met elkaar uitwisselen;
• wateren die hengelsportfederaties in deze lijst hebben op laten nemen;
• wateren die gemeentes of andere visrechthebbenden in deze lijst hebben op laten nemen.

In 2014 hebben alle Vispashouders een nieuwe lijst van wateren mogen ontvangen van Sportvisserij Nederland. In 2014 ontving de sportvisser samen met zijn nieuwe Vispas voor dat kalenderjaar een “Aanvulling” op de Landelijke & Federatieve lijst van Viswateren. In de Aanvulling staan de wateren die in het voorgaande jaar nieuw zijn ingebracht in de Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren plus eventuele andere wijzigingen in deze Lijsten. Tussentijds worden de aanvullingen op de Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren ook al vast gepubliceerd op www.sportvisserijnederland.nl.

Het water in de Landelijke Lijst van Viswateren mag worden bevist door alle houders van een VISpas, ofwel alle leden van alle verenigingen die bij Sportvisserij Nederland zijn aangesloten. De Landelijke Lijst van Viswateren is in de Landelijke- & Federatieve Lijst van Viswateren afgedrukt op witte pagina’s en omvat circa 90% van al het Nederlandse binnenwater.

De JeugdVispas is een pas die bedoeld is voor jeugd tot 14 jaar (Peildatum 1 januari). Jeugd onder de 14 jaar die zonder begeleiding van een volwassene vist of onder begeleiding van een volwassene vist met meer dan één hengel, heeft zelf een schriftelijke toestemming van de visrechthebbende nodig.

Voor jeugd die zonder begeleiding wil vissen of met twee hengels wil vissen of met alle aassoorten willen vissen, geven de bij Sportvisserij Nederland aangesloten hengelsportverenigingen de JeugdVISpas uit. Bij de JeugdVISpas ontvangt de jeugdige visser ook de Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren en eventueel nog een verenigingslijst met viswateren. Met de JeugdVISpas heeft de jongere dezelfde rechten als een houder van een VISpas, alleen de prijs van de JeugdVISpas is lager.

Opzeggen van uw lidmaatschap dient voor 1 januari schriftelijk (mail, brief) te geschieden bij het secretariaat. Kijk voor meer informatie bij opzeggen lidmaatschap.