Vissen mag natuurlijk wel in 'Corona tijd"

Maandag, 6 juli 2020

Beste sportvissers, Er mag ondanks alle Corona maatregelen gelukkig nog wel individueel worden gevist. Dat is fijn want juist nu het weer voorjaar is, is het lekker om even naar buiten te gaan en het hoofd leeg te maken. We zien dat ook mensen die al lang niet hebben gevist, of zelfs nog nooit hebben gevist, naar de waterkant trekken.

We willen bij deze iedereen informeren over het vissen.

Corona maatregelen

Als Viscollege "De Hengelaar" houden we ons aan de maatregelen vanuit de overheid, RIVM en het NOC*NSF. Dat betekent dat alle georganiseerde activiteiten opgeschort zijn tot na 01 Juni.

Er mag echter nog wel worden gevist. Vissen biedt in deze bizarre tijd ontspanning en maakt het hoofd leeg. Maar neem wel de regels in acht (en zorg dat je ook nu altijd de VISpas bij je hebt)

Houd je aan de regels
En er kán gevist worden binnen de coronamaatregelen van de overheid, het RIVM en NOC*NSF. We herhalen het nog maar een keer:

Zoek elkaar dus vooral niet op. Als je ziet dat ergens al een aantal mensen vist, zoek dan een andere plek. Het lijkt namelijk al snel, zeker voor niet-sportvissers, dat men in groepen vist. Samen zorgen we er voor dat we kunnen blijven vissen.

Pak je verantwoordelijkheid en blijf genieten
Samen komen we deze moeilijke periode te boven. Ga vooral vissen om je hoofd leeg te maken en even buiten te zijn, maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen, houd je aan de regels en zoek vooral de grenzen van het onfatsoenlijke niet op! Door ons nu aan de regels te houden, kunnen we binnenkort weer als vanouds met elkaar vissen.

Leren vissen

Wil jij (beter) leren vissen?
In Nederland heb je een VISpas nodig om te mogen vissen. De VISpas kun je via onze vereniging (zie elders op deze site) aanschaffen.
Je bent dan ook gelijk lid van onze vereniging. Van de contributie houden we onder andere de visstand op peil, organiseren we activiteiten en wedstrijden, huren we viswater enzovoort.
Je hebt de VISpas, een hengel en andere materialen en het weer is goed: op naar de waterkant! Maar dan begint het natuurlijk pas. Je dient je altijd te gedragen als gast in de natuur en zorgvuldig met vis om te gaan. Elke sportvisser is een ambassadeur aan de waterkant!

Hieronder vind je belangrijke informatie en een aantal tips.

Wetten en regels
Als sportvisser krijg je te maken met een aantal wetten en regels, bijvoorbeeld op het gebied van vereiste visdocumenten. Maar ook op het gebied van gesloten tijd. aas- en vissoorten, minimummaten vissoorten en beschermde vissen.

Indien je je niet aan deze regels houdt, kan dat een boete opleveren. Hierbij wordt ook samengewerkt met partijen als de NVWA, politie en Staatsbosbeheer.

Alle actuele regels, gedragscodes en boetebedragen vind je op de site van Sportvisserij Nederland.
Sportvisserij Midwest Nederland heeft zowel betaalde als vrijwillige boa’s in dienst om controles uit te voeren.
Verenigingen hebben verenigingscontroleurs die op verenigingswateren controleren.

Vistechnieken

Als sportvisser is het belangrijk om de basics te leren van het sportvissen, maar ook om je technieken steeds te verfijnen. Niet alleen om meer te vangen, maar ook om zorgvuldig met vis om te kunnen gaan. Zo zou elke roofvisser de kieuwgreep moeten kennen en elke karpervisser zou een onthaakmat moeten gebruiken.
Zulke zaken leer je bij jouw vereniging. Daarnaast kun je hier veel online over vinden.
Bekijk maar eens het Youtube kanaal van Sportvisserij Nederland met honderden sportvisvideo’s met tips & tricks.
Op https://www.sportvisserijnederland.nl/vissen-doe-je-zo/ lees je heel veel tips & tricks over de diverse vistechnieken en het verantwoord vissen.

Als bestuur van Viscollege " De Hengelaar" Graft de Rijp wensen we jullie veel visplezier